Tuesday 22 May 2012

Makna Filosofis Warna

Hitam
Warna hitam adalah lambang kematian. Kebanyakan bangsa-bangsa di dunia mengenakan pakaian warna hitam pada waktu upacara kematian. Hitam sendiri mempunyai tafsir yang sangat banyak karena warna ini merupakan kombinasi dari semua warna. Yang paling umum dari pemaknaan warna hitam adalah kesan misterius. Dalam filem-filem fiksyen, hantu, penyihir, dan mahkluk jadi-jadian sering digambarkan dengan kostum dan atribut yang serba hitam.
Respon Psikologi: Power, Seksualiti, Kecanggihan, Kematian, Misteri, Ketakutan, Kesedihan, Keanggunan.

Jingga
Warna jingga sesuai untuk meningkatkan komunikasi kerana membawa keceriaan, kegembiraan kreativiti, ambitious dan rasa humor. Selain itu warna jingga juga memberikan rasa hangat dan menciptakan atmosfera yang akrab pada ruangan. Kerana sifatnya tadi, warna jingga amat sesuai jika digunakan diruang keluarga dalam rumah untuk memberikan rasa hangat dan akrab. Dapur dan ruang makan kita juga sesuai jika diberi warna jingga kerana boleh membangkitkan selera.
Warna jingga di ruang kerja boleh meningkatkan kreativiti dan semangat kerja. Konsentrasi juga boleh ditingkatkan dengan warna jingga menjadi warna utama di ruang belajar. Warna jingga juga bermanfaat bagi ibu menyusui kerana meningkatkan produksi air susu. Namun patut diperhatikan pemakaian warna jingga yang berlebihan boleh menyebabkan tingkahlaku yang tidak bertanggung jawab, rasa resah dan gelisah.
Respon Psikologi: Energy, Keseimbangan, Kehangatan.

Cokelat
Warna cokelat adalah warna yang kesannya paling dekat dengan bumi sehingga membuat kita merasa dekat. Cokelat bisa menjadi sumber energi yang konstan, serta membuat kita merasa kuat. Warna ini mewakili rasa aman, komitmen dan kepercayaan. Coklat juga memberikan rasa hangat dan nyaman. Kerana sifatnya yang membumi, warna coklat sangat sesuai digunakan di ruang keluarga. Namun agar tidak kelihatan gelap, kita mesti mengkombinasikan warna coklat dengan perabot yang berwarna terang.
Pintu masuk juga sangat tepat jika diberi warna coklat kerana memberi kesan menyambut tetamu. Warna coklat juga menimbulkan kesan kepercayaan dan komitmen. Ruang kerja juga sesuai dengan warna coklat. Suasana hati boleh menjadi lebih tenang kerana warna coklat memberikan kesan aman dan kuat.
Respon Psikologi: Tanah/Bumi, Reliability, Keselesaan, Daya Tahan.
Ungu Warna ungu member ketenangan dan menyejukkan. Seringkali dikaitkan dengan kesan yang berhubungan tentang wawasan yang luas, martabat, kehormatan, intuisi, dan sejahtera bahkan kesan anggun. Pengaruh warna ini dapat menginspirasikan fikiran dan membuat hati lebih tenang. Kerana sifatnya yang tenang dan menyejukkan, ruang kerja dan ruang tidur sangat sesuai jika diberi warna ungu. Sebaliknya warna ungu tidak tepat untuk ruang tempat beraktiviti. Yang unik, warna ungu sangat sesuai untuk anda yang sedang menjalani diet kerana mampu mengurangi rasa lapar. Warna ungu juga sesuai untuk mengawal rasa marah dan boleh menenangkan hati. Respon Psikologi: Spiritual, Misteri, Kebangsawanan, Transformasi, Kekasaran, Keangkuhan.
Biru
Warna biru sering dilambangkan sebagai warna yang melambangkan kejujuran, kesetiaan, harapan dan harmoni.
Cinta, spiritualisme, perlindungan dan kecantikan juga diwakili oleh warna ini. Kesan yang boleh dilihat dari penggunaan warna biru dirumah adalah ketenangan, ketenteraman dan kenyamanan. Sehingga kesannya dapat memperlambatkan denyutan jantung, menurunkan tekanan darah, menghilangkan stress, dan membuat kita dapat bernafas lebih dalam. Selain itu, warna ini juga memperluas imaginasi dan menglancarkan komunikasi antara penghuni rumah. Kerana sifatnya yang nyaman dan boleh melancarkan komunikasi, warna biru sesuai untuk diterapkan di ruang keluarga dan kamar tidur. Selain tidur akan terasa lebih nyenyak, perbincangan dengan pasangan pun akan terasa lebih lancar dan tenang. Namun bila penggunaan warna biru berlebihan kita akan mengalami kesulitan untuk bangun dipagi hari. Selain itu, terlalu banyak warna biru boleh menimbulkan rasa malas dan terasing. Namun demikian penggunaan warna biru yang tepat boleh menghilangkan stress dan menenangkan suasana hati, biru boleh digunakan untuk menghilangkan rasa sakit.
Respon Psikologi: Kepercayaan, Konservatif, Keamanan, Tehknologi, Kebersihan, Keteraturan.

Hijau
Warna hijau sering kali dikaitkan dengan kehidupan, kesuburan, alamiah dan perlindungan. Warna hijau dikaitkan dengan objek natural seperti tumbuhan. Hijau sendiri mampu memberikan kesan sejuk pada mata sama seperti warna biru dan putih.
Hijau identik dengan warna moden, sangat mampu dalam menguatkan kesan futuristik dan kecanggihan teknologi.
Respon Psikologi: Alam, Sihat, Keberuntungan, Pembaharuan.

Kuning
Yang paling dominan dari warna kuning adalah sifatnya yang menyerlah. Kuning sangat identik dengan makna-makna kemuliaan, kemasyuran, kepercayaan diri. Kuning dilambangkan dengan matahari sehingga sering juga dikaitkan sebagai keindahan, kehangatan, dan ilmu pengetahuan.
Respon Psikologi: Optimis, Harapan, Filosofi, Ketidakjujuran, Pengecut (untuk budaya Barat), pengkhianatan.